Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς για το κοχλιακό εμφύτευμα
Ένα από τα πιο δύσκολα περιστατικά που αντιμετωπίζουν οι παιδίατροι και οι ωτορινολαρυγγολόγοι είναι η νευροαισθητήρια βαρηκοΐα στα παιδιά, δηλαδή η βαρηκοΐα που αφορά το ακουστικό νεύρο και η οποία δεν είναι αναστρέψιμη.
Η συχνότητα εμφάνισής της, είναι περίπου 1 νεογνό σε κάθε 1000 γεννήσεις. Εφόσον γίνει η διάγνωση, θα προσαρμοστούν, σε πρώτη φάση, τα ακουστικά βαρηκοίας στο βρέφος. Ακολουθεί συστηματική παρακολούθηση του βρέφους για την πρόοδό του στην αντίληψη των ήχων και την ανάπτυξη του λόγου, με την χρήση των ακουστικών βοηθημάτων. Εάν μετά από ένα χρονικό διάστημα 6 ή 8 μηνών δεν υπάρχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα, οι γιατροί προσφεύγουν στη μέθοδο της εμφύτευσης του κοχλιακού εμφυτεύματος.
Βασική προϋπόθεση για την έγκριση τοποθέτησης κοχλιακού εμφυτεύματος είναι η δημιουργία ενός φακέλου και η κατάθεσή του στο Υπουργείο Υγείας για έγκριση.
Η έγκριση επιτυγχάνεται μόνο αν το παιδί εξετασθεί σε επίσημο από το Κράτος Αναγνωρισμένο Κέντρο Κοχλιακών Εμφυτεύσεων. Θα πρέπει, εκτός από τα προβλεπόμενα εμβόλια και ειδικά της μηνιγγίτιδας, να κάνει μια αξονική και μια μαγνητική τομογραφία του κοχλία για να διαπιστωθεί αν μπορεί να υποδεχθεί το ηλεκτρόδιο του εμφυτεύματος και ότι δεν υπάρχουν ακουστικές εγκεφαλικές συζυγίες.
Το κοχλιακό εμφύτευμα είναι πολύ ακριβό (περίπου 25.000 ευρώ τιμή Παρατηρητηρίου του Κράτους). Το κόστος αυτό καλύπτεται από το Ασφαλιστικό Ταμείο κατόπιν εγκρίσεως από το Υπουργείο Υγείας.
Τα κωφά παιδιά που έβαλαν κοχλιακό εμφύτευμα σε μικρή ηλικία αναπτύσσουν έπειτα από ένα χρονικό διάστημα τον προφορικό λόγο με καταληπτή ομιλία, ανεξάρτητα από τη μέθοδο επικοινωνίας που χρησιμοποιούσαν πριν από την εμφύτευση (π.χ. νοηματική γλώσσα, ολική επικοινωνία). Τα συστήματα της εκπαίδευσης των κωφών θα πρέπει όμως να προσαρμόσουν τους τρόπους διδασκαλίας τους και της επικοινωνίας μέσα στην τάξη με το κοχλιοεμφυτευμένο παιδί, ούτως ώστε να προάγουν την ανάπτυξη του προφορικού λόγου στον βαθμό που αναμένεται να κατακτηθεί και από τα ακούοντα παιδιά.
Γι' αυτόν όμως τον σκοπό είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που να στοχεύουν στην ερμηνεία του λόγου μέσω της ακρόασης και γενικότερα στη χρήση της ακοής μέσω του κοχλιακού σε όλα τα περιβάλλοντα (σχολείο, σπίτι κ.τ.λ.).