Δημοτικότητα στις παρέες με τους συνομήλικους και πως επηρεάζει τις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών
Με τον όρο δημοτικότητα στο σχολείο εννοούμε το πόσο γνωστό ή αποδεκτό μπορεί να είναι ένα παιδί. Αντανακλά την έννοια της αποδοχής από τους συνομηλίκους (peer acceptance) και έχει άμεση σχέση με την έννοια της ομάδας συνομηλίκων τόσο στο χώρο του σχολείου όσο και σε άλλες κοινωνικές ομάδες που συχνάζουν τα παιδιά
Η δημοτικότητα συνεπώς αφορά σε ένα ευρύτερο επίπεδο των κοινωνικών συναναστροφών των παιδιών και διαφέρει από τις δυαδικές φιλικές σχέσεις. Για να υπάρχει δημοτικότητα χρειάζεται ένα κοινωνικό σύνολο ή τουλάχιστον μια ομάδα τριών ή περισσότερων παιδιών της ίδιας ηλικίας, που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και έχουν κοινούς κανόνες και στόχους.
Η δημοτικότητα, σαν έννοια, αντιπροσωπεύει την οπτική της ομάδας, δηλαδή τον τρόπο που βλέπουν οι φίλοι ένα άλλο μέλος, τα συναισθήματα και την αποδοχή που εκφράζουν μεταξύ τους, για το συγκεκριμένο μέλος της παρέας.
Η δημοτικότητα είναι ένας δείκτης που προσδιορίζει την κοινωνική θέση του παιδιού ανάμεσα στους συνομηλίκους του (Bukowski et al.,1993∙ George & Hartmann, 1996), το βαθμό συμπάθειας ή κοινωνικής αποδοχής από τα μέλη μιας ομάδας.
Αναφέρεται, δηλαδή, στο βαθμό που κάποιος/α γίνεται αρεστός/η ή όχι από ένα σύνολο συνομηλίκων, ενώ συναντάται και με τον όρο «κοινωνιομετρικό στάτους» (sociometric status) ( Gifford-Smith & Brownell, 2003).
Γιατί είναι η δημοτικότητα σημαντική στην κοινωνική εξέλιξη των παιδιών;
Γιατί θεωρείται ότι παραμένει σταθερή με την πάροδο του χρόνου. Έτσι, ένα παιδί που απορρίπτεται από τους συνομηλίκους του στην πρώτη παιδική ηλικία, είναι πολύ πιθανό ότι θα απορρίπτεται και στη μέση παιδική ηλικία ή στην εφηβεία (Liu & Chen, 2003).
Η συμβουλή του Ειδικού
Συχνά, παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές ΔΕΠ-Υ από μικρή ηλικία χαρακτηρίζονται ως αρνητικοί χαρακτήρες και στιγματίζονται. Ο ρόλος της οικογένειας αλλά και των εκπαιδευτικών είναι σημαντικός ώστε να βοηθήσει το παιδί να ενταχθεί στην ομάδα καλύτερα.