Δυσλειτουργικές Οικογένειες-Πώς τις αναγνωρίζουμε;
Αρκετά συχνά ερχόμαστε σε επαφή με ανθρώπους που νιώθουμε πως δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε εύκολα ή αισθανόμαστε πως μας βγάζουν μία... αρνητική αύρα.
Μάλλον πρόκειται για άτομα που δυσλειτουργούν, όπως λέμε. Είναι ακόμα πιο λυπηρό, όταν βάζουν και τα παιδιά τους – ασυνείδητα συνήθως – να ακολουθήσουν και αυτά την ίδια δυσλειτουργική συμπεριφορά, μέσα από τη μίμηση και την αντιγραφή...
1. Έλλειψη επικοινωνίας και διαλόγου: Αποφεύγουμε να μιλήσουμε και να εκφράσουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας. Μπορεί να νομίζουμε πως με αυτόν τον τρόπο δεν θα έχουμε «κακές» αντιδράσεις, το μόνο όμως που καταφέρνουμε είναι να ...μην έχουμε σχέση μεταξύ μας!
2. Έλλειψη εμπιστοσύνης: Αν δεν εμπιστεύεσαι κανέναν, δεν θα πληγωθείς! Τελικά, το μόνο που καταφέρνεις είναι αυτό που θέλεις να αποφύγεις, εφόσον αργά ή γρήγορα νιώθεις τη μοναξιά σου...
3. Αποφυγή αντιμετώπισης: Αν επιμένεις να αποφεύγεις την επίλυση προβλημάτων, σίγουρα δεν μπορείς και να τα λύσεις!
4. Υπεραισιοδοξία: Ναι, λέμε πως χρειάζεται να είμαστε αισιόδοξοι, μην χάνουμε όμως και την επαφή μας με την πραγματικότητα!
5. Τελειοθηρία: Δεν μπορούμε να είμαστε πάντα τέλειοι! Μάλιστα, κανείς μας δεν είναι τέλειος! Άλλο να προσπαθώ να κάνω κάτι όσο πιο καλά μπορώ και άλλο να το θέλω τέλειο!
6. Ελεγκτική συμπεριφορά: Δεν γίνεται να ελέγξω τη σκέψη μου, τη συμπεριφορά και τις σχέσεις μου, όπως δεν γίνεται να ελέγξω και τους άλλους ανθρώπους! Είναι αδύνατον να γίνονται όλα «έτσι όπως εγώ θέλω!»
7. Κριτική συμπεριφορά: Το να κρίνω τους άλλους και τον εαυτό μου, μόνο σε απομάκρυνση από τους γύρω μου θα με βάλει...
8. Άρνηση στα «Θέλω» μου: Το να αρνούμαι τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις επιθυμίες και όλα όσα νιώθω ότι «θέλω», μόνο σε ματαίωση και απογοήτευση μπορεί να με ...ταξιδέψει!
Μαρίνα Μόσχα
Ψυχοθεραπεύτρια, Συνεργάτης του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας του Θάνου Ασκητή http://www.askitis.gr/
Διαβάστε επίσης:
Πώς να εξασφαλίσετε ένα ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον για το παιδί σας
Οικογενειακά προβλήματα και δυσκολίες: Πόσα πρέπει να γνωρίζει το παιδί;