To πρόβλημα με τις συνηθισμένες μεθόδους πειθαρχίας στα παιδιά
Γιατί δεν αποδίδουν οι μέθοδοι πειθαρχίας;
Πολλές από τις συνήθεις μεθόδους πειθαρχίας που χρησιμοποιούνται σήμερα δεν λαμβάνουν υπόψη τους ούτε τη νευρολογική ανάπτυξη του παιδιού ούτε το τι μπορεί να μάθει.
Πολλές από τις συμβουλές που δίνονται στους γονείς για τις στιγμές που τα παιδιά δεν φέρονται καλά έχουν στόχο να ελέγξουν τη συμπεριφορά τους εκείνη τη στιγμή, όχι να ανακαλύψουν τι κρύβεται πίσω της.
Τα αποτελέσματα είναι άμεσα και η προσπάθεια που χρειάζεται να καταβάλει ο γονιός σχετικά μικρή, και γι΄αυτό οι συγκεκριμένες μέθοδοι είναι θελκτικές.
Ωστόσο, όπως εξηγεί στο βιβλίο της «Δεν θέλουν τιμωρία, αγάπη θέλουν», η ψυχολόγος Sarah Ockwell – Smith είναι μια κοντόφθαλμη προσέγγιση του θέματος, και ελάχιστη σκέψη αφιερώνεται στην επίδραση που θα έχουν στο παιδί σε δέκα, είκοσι ή τριάντα χρόνια. Όπως συμβαίνει με οτιδήποτε στη ζωή, τα γρήγορα αποτελέσματα συνήθως έχουν ένα ρίσκο.
Οι γρήγορες δίαιτες για παράδειγμα, έχει αποδειχτεί ότι όχι μόνο δεν είναι υγιεινές , αλλά θα σας κάνουν να πάρετε περισσότερο βάρος μακροπρόθεσμα.
Το ίδιο ισχύει και για τη γρήγορη πειθαρχία- τα μακρυπρόθεσμα αποτελέσματα δεν αξίζουν χάριν του βραχυπρόθεσμου κέρδους.
'Ηπια πειθαρχία
Η ήπια πειθαρχία εστιάζει στην εκπαίδευση και στην μάθηση, στην απόσταση ανάμεσα στις πράξεις του παιδιού και τις αντιδράσεις του γονιού και στις ήπιες τακτικές.
Επίσης, λαμβάνει υπόψη με ποιον τρόπο η μέθοδος πειθαρχίας συμβάλλει στη διαμόρφωση της προσωπικότητας που ελπίζει ο γονιός να αποκτήσει το παιδί του μέσα στα επόμενα χρόνια.
Η τιμωρία, η αδιαφορία, η απομόνωση και η ανταμοιβή είναι η βάση πολλών δημοφιλών τεχνικών πειθαρχίας που όμως αποδεικνύονται στην πράξη αναποτελεσματικές.
Tο πρόβλημα με την τιμωρία
Όταν ένα παιδί τιμωρηθεί, δεν ενθαρρύνεται να τα καταφέρει καλύτερα. Αντίθετα, αισθάνεται μακριά από τους γονείς του. Δεν είναι λογικό να προσπαθείτε να πειθαρχήσετε ένα παιδί κάνοντάς το να αισθάνεται αποκομμένο. Το μόνο που συμβαίνει έτσι είναι ότι αυξάνονται οι πιθανότητες για περισσότερη ανεπιθύμητη συμπεριφορά, γιατί το παιδί αισθάνεται χειρότερα.
Η τιμωρία δεν διδάσκει τίποτε άλλο εκτός από τον φόβο, και μόλις ο φόβος για την επαπειλούμενη τιμωρία σβήσει, η συμπεριφορά επιστρέφει ή αναδύεται με έναν ελαφρά διαφορετικό τρόπο.