Γραφοκινητικές δεξιότητες στο νηπιαγωγείο
Οι γραφοκινητικές δεξιότητες αφορούν τις ασκήσεις προγραφής που διδάσκονται στο νηπιαγωγείο, με σκοπό να μάθουν το παιδί να γραφεί.
Γιατί είναι σημαντική η προγραφή στο νηπιαγωγείο;
Οι ασκήσεις προγραφής αποτελούν βασική παιδαγωγική ενότητα διότι προετοιμάζει τα νήπια να μάθουν πως να γράφουν σωστά και εύκολα. Ένα παιδί στο νηπιαγωγείο που δεν καταφέρνει να κάνει τις ασκήσεις προγραφής σωστά, ενδεχομένως να αντιμετωπίσει αργότερα δυσκολίες στο σχολείο σε όλα τα μαθήματα που απαιτούν δεξιότητες γραφής.
Ποια είναι τα αναπτυξιακά σταδία στην γραφοκινητικότητα σε ένα παιδί
Η εξάσκηση στην προγραφή ξεκινά από τα 2 χρόνια και τελειοποιείται στα 7 χρόνια.
Για να μάθει ένα παιδί να γραφεί σωστά χρειάζεται να κατακτήσει διάφορα αναπτυξιακά στάδια:
- Παιδί 2 χρονών μουτζουρώνει σε ένα χαρτί με το μολυβί.
- 3 χρονών τράβα γραμμές, ενώνει σχεδία με κουκίδες και αντιγραφεί κύκλο.
- 4 χρονών γεμίζει με χρώμα κρατώντας τα όρια σε μια ζωγραφιά και αντιγραφεί σταυρό, τετράγωνο, τρίγωνο.
- 5 χρόνων κάνει απλό σχέδιο όπως έναν άνθρωπο, ένα σπίτι ή δέντρα και αντιγράφει τρίγωνο και ρόμβο.
- 6 χρονών αντιγράφει σωστά όλα τα κεφάλαια - μικρά γράμματα και αριθμούς.
- 7 χρονών γράφει λέξεις που ακούει και μικρές απλές προτάσεις.
Όταν το παιδί δυσκολεύεται στην ανάπτυξη στην γραφοκινητικότητα στο νηπιαγωγείο
Είναι γεγονός ότι 1 στα 15 παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο δυσκολεύονται στις ασκήσεις προγραφής και δεν θέλουν να ζωγραφίσουν ή να γράψουν.
- Συνήθως έχουν φτωχό ιχνογράφημα, ανώριμο σχέδιο για την ηλικία τους.
- Δεν θέλουν να συμμετέχουν στο μάθημα με τις ασκήσεις προγραφής.
- Δεν μπορούν να αντιληφτούν τις κατευθύνσεις των γραμμάτων όταν σχεδιάζουν.
- Κουράζονται εύκολα και παρατούν τις ασκήσεις χωρίς να τις ολοκληρώσουν.
- Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση διότι νιώθουν την δυσκολία τους στην προγραφή.
Γιατί ένα παιδί δεν μπορεί να κάνει σωστά τις ασκήσεις προγραφής;
Οι πιο συχνές δυσκολίες και τα προβλήματα με την ανάπτυξη της γραφοκινητικότητας είναι όταν το παιδί:
- Έχει άρνηση να συμμετέχει σε ασκήσεις προγραφής και ζωγραφικής.
- Δεν μπορεί να πιάσει το μολυβί σωστά.
- Έχει δυσκολίες με την λεπτή κινητικότητα.
- Έχει αδύναμες οπτικο-αντιληπτικές δεξιότητες.
- Έχει περιορισμένο οπτικο-κινητικός έλεγχο.
- Δεν έχει εδραίωση ακόμη την προτίμηση του επικρατέστερου χεριού.
- Παρουσιάζει διάσπαση προσοχής – υπερκινητικότητα.
Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου στην προγραφή στο σπίτι
Η βελτίωση της γραφοκινητικότητας σε ένα παιδί που δυσκολεύεται επιτυγχάνεται με εξάσκηση στις ασκήσεις προγραφής. Μπορείτε να προμηθεύεται ένα βιβλίο ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού σας. Η καθημερινή εξάσκηση στο σπίτι θα βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει τις ικανότητες του. Εάν διαπιστώσετε ότι παρά τις προσπάθειες σας εξακολουθεί να δυσκολεύεται, καλό είναι να μην πιέζετε το παιδί και να ζητήσετε την γνώμη ενός ειδικού σε ένα αναπτυξιακό κέντρο.
Πιθανώς το παιδί σας να χρειάζεται ειδική αντιμετώπιση με εργοθεραπεία.
Ποτέ χρειάζεται να ζητήσω την βοήθεια από ειδικό;
Όταν είναι κοινή διαπίστωση από τους γονείς ή τον παιδαγωγό στο νηπιαγωγείο ότι το παιδί δυσκολεύεται σε σχέση με τα παιδία της τάξης. Επικοινωνήστε με ένα αναπτυξιακό κέντρο για να γίνει αρχικά μία αξιολόγηση.
Μετά την αξιολόγηση θα σας δοθούν συμβουλές σχετικά με το τι πρέπει να κάνετε για να λύσετε το πρόβλημα. Με τη συνεργασία σας και την εμπιστοσύνη στον ειδικό ανάπτυξης, θα μπορέσετε να βοηθήσετε το παιδί σας να λύσει το πρόβλημα έγκαιρα. Οι δυσκολίες στην γραφοκινητικότητα είναι μια από τις πιο συχνές αίτιες για την παραπομπή ενός παιδιού σε αναπτυξιακό κέντρο.