Δυσκολίες στη γραφή και την ορθογραφία Α΄ Δημοτικού: Πώς αντιμετωπίζονται;
Ποια είναι τα συμπτώματα του παιδιού με σχολική ανωριμότητα;
Οι δυσκολίες στο γράψιμο σε ένα πρωτάκι αποτελούν ένα συχνό πρόβλημα και μπορεί να οδηγήσουν το μαθητή σε μαθησιακές δυσκολίες. Η δυσγραφία μπορεί να συνυπάρχει και με δυσορθογραφία και τη συναντάμε σε ποσοστό 1 προς 10 παιδιά.
Σχολική ανωριμότητα στην Α΄ Δημοτικού
Η σχολική ανωριμότητα αν είναι σοβαρή μπορεί να γίνει εμφανής σε ένα μαθητή ακόμα και από τον πρώτο μήνα της φοίτησής του στο σχολείο. Δάσκαλοι, ειδικοί, αλλά και γονείς δίνουμε λίγο χρόνο στο νέο μαθητή να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες μάθησης που απαιτεί το δημοτικό σχολείο.
Μετά τους πρώτους τρεις μήνες φοίτησης όμως, και περίπου τα Χριστούγεννα, εάν διαπιστώσουμε ότι το παιδί μας δεν έχει την απαιτουμένη εξέλιξη και συνεχίζει να δυσκολεύεται να γράψει σωστά, εάν είναι εξαιρετικά αργό ακόμα κι όταν αντιγράφει, εάν αρνείται και δυσανασχετεί κάθε φορά που θα πρέπει να κάνει την αντιγραφή του, τότε θα χρειαστούμε τη γνώμη ενός ειδικού σε ένα αναπτυξιακό κέντρο.
Δευτερεύουσες δυσκολίες γραφής ή δυσγραφίας
Ένα αρκετά σημαντικό πρόβλημα που διαπιστώνουμε είναι η εξαιρετικά αργή ταχύτητα γραφής. Τους παίρνει πολλή ώρα να αντιγράψουν 3-4 γραμμές βιβλίου. Τα παιδιά με δυσκολίες στο γράψιμο πολύ συχνά αρνούνται και παραπονιούνται όταν χρειάζεται να γράψουν ένα άγνωστο κείμενο ή να κάνουν την αντιγραφή.
Επίσης συχνά, κάνουν αδικαιολόγητα λάθη ακόμα και σε κείμενα που αντιγράφουν από ένα βιβλίο. Αποτέλεσμα της δυσγραφίας στα πρωτάκια είναι η αυθόρμητη γραφή τους να είναι εξαιρετικά δυσανάγνωστη, καθώς γράφουν μεγάλα γράμματα, ακατάστατα, συχνά κόβουν τις λέξεις και καταργούν τα μεταξύ τους όρια, μεταφέροντας στοιχεία της μίας λέξης στην άλλη.
Τα ορθογραφικά τους λάθη είναι πολλά και διαφορετικά κάθε φορά στις ίδιες λέξεις π.χ. η λέξη παιδί να γράφεται ως πιαδί , παιδή, πεδί κ.ά.
Τί μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν ένα παιδί με δυσγραφία;
- Ξεκινήστε την εξάσκηση σε ένα τετράδιο με γραμμές.
- Να είστε δίπλα του να του δίνετε οδηγίες σχετικά με τη φορά των γραμμάτων πχ. ξεκινάμε από πάνω.
- Εξηγούμε τα λάθη που κάνει και το ενθαρρύνουμε να το κάνει σωστότερα.
- Δε χρησιμοποιούμε γόμα και δε σβήνουμε αυτά που δεν έγιναν σωστά, ξαναπροσπαθούμε στο επόμενο.
- Διατηρούμε την ψυχραιμία μας, δε φωνάζουμε στο παιδί.
Τί πρέπει να κάνω αν το πρωτάκι παρουσιάζει δυσκολίες στη γραφή και στην ορθογραφία;
Απευθυνόμαστε σε ένα αναπτυξιακό κέντρο και ζητάμε να γίνει μια αναπτυξιακή εξέταση. Αν ο ειδικός, ολοκληρώνοντας την αξιολόγηση διαπιστώσει ότι ο μαθητής παρουσιάζει πρώιμες ενδείξεις για πιθανές μαθησιακές δυσκολίες, θα πρέπει να παραπέμψει το παιδί να ενταθεί σε ένα πρόγραμμα εργοθεραπείας ή ειδικής αγωγής ώστε να γίνει έγκαιρη αντιμετώπιση.