Φαγητό στο σχολείο: Το «μυστικό» είναι στην οργάνωση
Κολατσιό στο σχολείο - Πώς θα το οργανώσουν οι μαμάδες;
Πολλές είμαστε οι μαμάδες – εργαζόμενες και μη – που προβληματίζονται για το φαγητό του παιδιού μας στο σχολείο, κυρίως γύρω από τους εξής δύο άξονες: Πρώτον αν θα τρώει καλά και σωστά το μικρό μας και δεύτερον, τι θα μαγειρεύουμε κάθε μέρα ώστε να μπορεί να απολαμβάνει το μεσημεριανό του στο σχολείο το παιδί.
Και οι δύο αυτοί άξονες της σχολικής διατροφής όμως, έχουν ένα κοινό «μυστικό» που μπορεί να διευκολύνει καταστάσεις άμεσα και αποτελεσματικά, αφαιρώντας από την καθημερινότητα έναν μεγάλο και σημαντικό προβληματισμό – διότι, εμείς οι μαμάδες έχουμε ρυθμιστεί από τη φύση μας να νοιαζόμαστε ανά πάσα ώρα και στιγμή της ύπαρξής μας για το αν έχουν φάει σωστά τα παιδάκια μας. Το μυστικό αυτό λοιπόν έχει να κάνει με τη σωστή οργάνωση, τόσο στην αρχή της σχολικής χρονιάς όσο και κατά τη διάρκεια της σχολικής εβδομάδας – όπερ μεθερμηνευόμενον, προμηθευόμαστε τα απαραίτητα για να ετοιμάζουμε σωστά γεύματα και σνακς αλλά και κάθε εβδομάδα στο εξής, προγραμματίζουμε εγκαίρως τα γεύματα, ώστε να ελαχιστοποιούμε τον κόπο και το… μπέρδεμα κατά τη διάρκεια των απαιτητικών καθημερινών ημερών.
Σκεύη, μαχαιροπίρουνα, τσαντάκια και πετσέτες
Ξεκινώντας λοιπόν την προετοιμασία, «βάζουμε κάτω» τα δεδομένα: Τι χρειάζεται να ετοιμάζουμε καθημερινά; Πρωινό, δεκατιανό και γεύμα; Μόνο πρωινό και δεκατιανό; Αναλόγως της απάντησης, πρέπει να προμηθευτούμε τα αντίστοιχα σκεύη – και για το μαγείρεμα – εν μέρη – αλλά κυρίως για τη μεταφορά από το σπίτι στο σχολείο. Θα χρειαστούμε λοιπόν τουλάχιστον δύο σκεύη μεταφοράς του μεσημεριανού φαγητού, σε μέγεθος και υλικό που νομίζουμε ότι ταιριάζει περισσότερο στα πιάτα που προτιμάμε να μαγειρεύουμε. Φυσικά θα χρειαστούμε δύο -τουλάχιστον- σετ μαχαιροπίρουνα, δύο πετσέτες που θα λειτουργούν ως σουβέρ για το γεύμα του παιδιού και μία τσαντούλα μεταφοράς – τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν στο εμπόριο ειδικές τσάντες μεταφοράς φαγητού σε όλα τα σχέδια. Αντίστοιχη πρέπει να είναι και η προετοιμασία οργάνωσης που θα κάνουμε και το πρωινό ή/και το δεκατιανό του παιδιού στο σχολείο.
Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να παραβλέψουμε ή να παραγνωρίσουμε τη σημασία μιας σημαντικής πλευράς της κατάλληλης οργάνωσής μας: Τη συμμετοχή του παιδιού σε όλη τη διαδικασία. Όσο μικρό κι αν είναι, μπορεί να καταλάβει και μπορούμε να το κάνουμε να συμμετέχει, ώστε η όλη «επιχείρηση Φαγητό στο Σχολείο» να έχει τη μέγιστη δυνατή επιτυχία. Το μικρό μας μπορεί να διαλέξει τα σκεύη που προτιμά και βέβαια την τσαντούλα που προτιμά κι εμείς οι μαμάδες γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά τη σημασία που έχει ως προς το τελικό αποτέλεσμα το να αισθάνεται το παιδάκι μας πως το ίδιο έχει «το πάνω χέρι»!
Η οργάνωση του μενού
Αφού προετοιμαστούμε κατάλληλα με τον εξοπλισμό που απαιτείται για το φαγητό στο σχολείο, πρέπει να προχωρήσουμε με το επόμενο βήμα, που δεν είναι άλλο από το εβδομαδιαίο μενού για τα σχολικά γεύματα. Μια υπόθεση που μοιάζει με εξίσωση με πολλές μεταβλητές, καθώς εκτός από τις προτιμήσεις του παιδιού σε γεύσεις, πρέπει να συνυπολογίσουμε κανόνες υγιεινής, ισορροπημένης διατροφής αλλά και τη δυνατότητα μεταφοράς, μαζί με τις συνθήκες που επικρατούν στο σχολικό περιβάλλον, όπου και θα καταναλώνεται το κάθε γεύμα. Ο «κανόνας» που διέπει τις αρχές της μεσογειακής διατροφής προτάσσει από μία φορά την εβδομάδα κόκκινο κρέας, ψάρι, κοτόπουλο, λαδερό και όσπριο – όμως είναι μάλλον δύσκολο να τον ικανοποιήσουμε στο σχολείο – για παράδειγμα το ψάρι, είναι δύσκολο να το απολαύσει το παιδί ως γεύμα, ακόμα και αν είναι μεγαλύτερο σε ηλικία. Το ίδιο ισχύει και για κάθε φαγητό με σάλτσα ή ζουμί, όπως τα όσπρια και τα λαδερά, που απαιτούν ιδιαίτερα προσεκτικές συνθήκες μεταφοράς.
Μια προσεκτική ανάλυση και καταγραφή των παραπάνω, θα μας οδηγήσει σε ένα βασικό πλάνο, πάνω στο οποίο μπορούμε μετά να χτίζουμε πιο εξειδικευμένα το μενού των παιδιών και με διάφορες δοκιμές κατά τη διάρκεια της χρονιάς να βρούμε τι αρέσει στο παιδί, τι είναι καλό να τρώει και τι μπορούμε να του ετοιμάσουμε – με τον καλύτερο τρόπο!