Δίδυμα στο σχολείο: Μαζί ή χωριστά στην τάξη;
Είναι καλό τα δίδυμα να είναι στην ίδια σχολική αίθουσα;
Όταν τα δίδυμα ξεκινούν το σχολείο οι περισσότεροι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με το ερώτημα αν θα αφήσουν μαζί στην ίδια αίθουσα ή θα τα χωρίσουν.
Η απόφαση συνήθως εναπόκειται στους γονείς επειδή τα περισσότερα σχολεία ,συνήθως, δεν έχουν συγκεκριμένη πολιτική σχετικά με αυτό το θέμα. Αρκετοί γονείς ζητούν τη συμβουλή των δασκάλων ή ακόμα και ψυχολόγων ενώ πολλές φορές την τελική απόφαση την λαμβάνουν ακούγοντας και τη γνώμη την ίδιων των παιδιών.
Τι προκύπτει από στοιχεία
Σύμφωνα με στοιχεία του twins.org.au, περίπου τα 2/3 των δίδυμων στο νηπιαγωγείο είναι στην ίδια αίθουσα. Στην Α’ Δημοτικού το ποσοστό διαμορφώνεται 50% - 50% ( μαζί και χωριστά), στην Β’ και Γ΄Δημοτικού το ποσοστό διαμορφώνεται 40% μαζί και 60% χωριστά και στην Ε’ Δημοτικού η διαφορά μεγαλώνει, 33% μαζί και 66% χωριστά.
Για το γυμνάσιο η εικόνα δεν είναι τόσο ξεκάθαρη καθώς τα δίδυμα κάνουν διαφορετικές επιλογές και τοποθετούνται σε διαφορετικά τμήματα ανάλογα με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
φωτο: pexels.com/ Ron Lach
Απόφαση γονιών
Οι γονείς λαμβάνουν υπόψη τους πολλούς παράγοντες πριν την τελική τους απόφαση. Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των δίδυμων; Καταπιέζει το ένα περισσότερο το άλλο; Εχουν τα ίδια ενδιαφέροντα; Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που προσπαθούν να απαντήσουν. Επίσης, μπορεί τα δίδυμα να επηρεαστούν ψυχολογικά από τον χωρισμό στο σχολείο;
Από τα διαθέσιμα στοιχεία που υπάρχουν, δεν προκύπτουν ανιχνεύσιμες επιπτώσεις από τον χωρισμό διδύμων ειδικά στις σχολικές επιδόσεις στην γραμματική και τα μαθηματικά ( τα δύο βασικά μαθήματα των πρώτων τάξεων του Δημοτικού).
Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη που δημοσιεύθηκε από μια ομάδα ερευνητών του Ηνωμένου Βασιλείου, του Καναδά με την συμβολή της Αυστραλίας έδειξε ότι σε 11 μέτρα σχολικής επίδοσης σε ηλικίες από 7 έως 16, υπήρχαν μόνο 3 όπου καταγράφηκε ένα ανιχνεύσιμο πλεονέκτημα για δίδυμα που ήταν στην ίδια αίθουσα. Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα περιοριζόταν σε μόλις ένα ή δύο τοις εκατό.
Οι συγγραφείς μέτρησαν επίσης τα ακαδημαϊκά κίνητρα και τις νοητικές ικανότητες γενικότερα. Κατέληξαν ότι τα αποτελέσματά τους «δεν δείχνουν σημαντική θετική ή αρνητική επίδραση του χωρισμού των διδύμων όσον αφορά την γνωστική τους ικανότητα».
φωτο: pexels.com/ cottonbro
Υπάρχουν επιπτώσεις;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν αποφασίζετε για το χωρισμό των διδύμων στο σχολείο . Οι επιπτώσεις πάντως του διαχωρισμού στην ακαδημαϊκή ανάπτυξη δεν χρειάζεται να είναι μεταξύ εκείνων των παραγόντων που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Αυτό τουλάχιστον τονίζουν οι ειδικοί. Φυσικά, σε μεμονωμένες οικογένειες, οι γονείς μπορούν να κρίνουν ότι η ακαδημαϊκή πρόοδος των διδύμων τους θα προχωρούσε ή θα παρεμποδίζονταν από τον χωρισμό, και αυτή η κρίση μπορεί να αλλάξει με την πάροδο του χρόνου καθώς προχωρά η σχολική εκπαίδευση.
Τι τελικά πρέπει να κάνουν οι γονείς;
«Το αν αποφασίσετε ή όχι να τοποθετήσετε τα δίδυμα σας σε μια κοινόχρηστη τάξη θα πρέπει να είναι προσωπική απόφαση και να εξαρτάται από τη δυναμική των παιδιών σας», επισημαίνει η ψυχολόγος Stacey Bibb. «Αυτό που ωφελεί τα παιδιά μου δεν σημαίνει ότι ωφελεί και τα δικά σας. Ερευνήστε, ακούστε και λάβετε υπόψη τα παιδιά και τη δομή των σχολείων σας. Το σημαντικό είναι να κάνετε αυτό που θεωρείται το καλύτερο για τα δίδυμα και την οικογένειά σας», καταλήγει η Stacey Bibb.