The DOLLcumentary: Πώς επιλέγουμε ηλεκτρονικά παιχνίδια ή κούκλες και γιατί;
Η οθόνη είναι, για τα σημερινά παιδιά, ο μεγαλύτερος «πειρασμός»: Φαντασμαγορικές εικόνες, εντυπωσιακά οπτικά εφέ, όλο και πιο «ζωντανές» απεικονίσεις της πραγματικότητας.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα παιδιά κάθε ηλικίας στην εποχή μας έρχονται σε επαφή, λιγότερο ή περισσότερο, με ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Η νέα τεχνολογία έχει πολλαπλά οφέλη στη σύγχρονη καθημερινότητα, ωστόσο, «κρύβει» πολλούς κινδύνους, ειδικότερα για τα παιδιά. Αυτός είναι ο λόγος που συχνά, εμείς οι γονείς, νιώθουμε την ανάγκη να θέτουμε ένα όριο στην ενασχόληση των παιδιών με το ηλεκτρονικό παιχνίδι. Ποια είναι, όμως, η γνώμη των ειδικών για την έκθεση των παιδιών σε οθόνες και ηλεκτρονικά παιχνίδια; Ποιες είναι οι επιλογές που μπορούν να βοηθήσουν ένα παιδί να αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες;
Δείτε το πέμπτο επεισόδιο του The DOLLcumentary:
Τα αποτελέσματα της νέας επιστημονικής μελέτης του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ για τα πλεονεκτήματα του παιχνιδιού είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά. Η μελέτη, που ανατέθηκε από την εταιρεία παιχνιδιών Mattel και τους κατασκευαστές της κούκλας Barbie® στην ομάδα νευροεπιστημόνων του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ με επικεφαλής τη Dr Sarah Gerson, ασχολήθηκε και με την επίδραση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων του παιδιού και τα συμπεράσματα είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά, όσον αφορά στη διαφορά τους με τις κούκλες: Όταν το παιδί παίζει μόνο του με τάμπλετ, δεν αναπτύσσει τις κοινωνικές του δεξιότητες, ακόμα και όταν ασχολείται με δημιουργικά παιχνίδια. Αντιθέτως όμως, όταν παίζει με κούκλες, ακόμη και μόνο του, οι κοινωνικές του δεξιότητες αναπτύσσονται, όπως όταν παίζει με κάποιον άλλον.
Η ισορροπία στον κόσμο του παιδιού και του παιχνιδιού του
Το μεγάλο ζητούμενο στον ρόλο του κάθε παιχνιδιού για το παιδί είναι το πώς ο γονιός θα βρει την ισορροπία και θα θέσει όριο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ώστε το παιδί, ειδικά στην περίοδο που διανύουμε, να κερδίζει το μέγιστο από το παιχνίδι του. Στο πέμπτο επεισόδιο του The DOLLcumentary επτά ειδικοί επιστήμονες αναλύουν τις θέσεις και τις απόψεις τους, δίνοντάς μας πολύτιμες συμβουλές, ώστε να χειριστούμε ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα της γονεϊκότητας, τη θέσπιση ορίων στο παιχνίδι.
«Τα παιδιά εθίζονται και οι γονείς δυσκολεύονται να βάλουν όρια και περιορισμό. Για ‘μένα δεν πρέπει να απαγορεύουμε, χρειάζεται όμως να υπάρχει ένα αυστηρό όριο στο πότε, στον χρόνο και στο ποια είναι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που πράγματι θα βοηθήσουν το παιδί μου», δηλώνει σχετικά στο The DOLLcumentary η ψυχοθεραπεύτρια Σάντυ Κουτσοσταμάτη, ενώ από την πλευρά του ο εργοθεραπευτής Στράτος Αλεξάνδρου επισημαίνει τους κινδύνους των ηλεκτρονικών παιχνιδιών σε σχέση με τη στάση του σώματος και την κινησιολογία: «Το ηλεκτρονικό παιχνίδι δυστυχώς αξιοποιεί μόνο τον αντίχειρα και πιθανώς τα δάχτυλα».
Ο επί πολλά χρόνια παρουσιαστής παιδικών εκπομπών Χρήστος Δημόπουλος, που έρχεται σε επαφή με πολλά παιδιά, παροτρύνει τους γονείς αντί να είναι αυστηροί στη θέσπιση ορίων γενικώς, να τα χαλαρώσουν, σε ορισμένους τομείς: «Να αφήσουν το παιδί τους, να το στρέψουν αν είναι δυνατόν, όχι μακριά από τους υπολογιστές, αλλά να το βγάλουν και λίγο έξω, να παίξει μπάλα, να ανοίξει το γόνατό του να τρέξει λίγο αίμα, να πάρει ένα ψαλίδι και να αρχίσει να κόβει χαρτόνια, κι ας κόψει το δάχτυλό του, δεν έγινε και τίποτα, ας πάρει τους μαρκαδόρους κι ας μουτζουρώσει τον τοίχο, δεν έγινε και τίποτα. Μόνον έτσι μπορεί να αναπτυχθεί σωστά ένα παιδί μεγαλώνοντας, κι όχι βέβαια πάνω από μία οθόνη ενός κινητού», αναφέρει στο ντοκιμαντέρ.
Το ζήτημα των ηλεκτρονικών παιχνιδιών απασχολεί τους γονείς παιδιών όλων των ηλικιών σήμερα. Ειδικά σε σύγκριση με το παιχνίδι με κούκλες Barbie®, είναι σαφές ποιο πραγματικά ωφελεί το παιδί σε βάθος και ουσία. Το πέμπτο επεισόδιο του The DOLLcumentary, απευθύνεται στους γονείς, δείχνοντάς τους τον τρόπο, προτείνοντάς τους μεθόδους, ώστε να βρουν την ισορροπία και να είναι βέβαιοι πως το παιδί τους παίρνει από κάθε του παιχνίδι το καλύτερο που μπορεί.