Να αφήνω το παιδί να σταματήσει μια δραστηριότητα; Τι απαντά ψυχολόγος
Είναι σωστό να πιέζουμε τα παιδιά να συνεχίσουν μια δραστηριότητα που δεν τους αρέσει;
Τα περισσότερα παιδιά στις μέρες μας έχουν ένα γεμάτο καθημερινό πρόγραμμα με ποικίλες δραστηριότητες. Δεν είναι μόνο οι ξένες γλώσσες αλλά και η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, το μπαλέτο, το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο, το kick boxing, το κολυμβητήριο, κ.α.
Πόσες ξένες γλώσσες πρέπει να μάθει ένα παιδί;
Πολλές φορές όμως, τα παιδιά μετά τον αρχικό ενθουσιασμό θέλουν να σταματήσουν την εξωσχολική δραστηριότητα είτε γιατί δεν τους αρέσει πια, είτε γιατί βαριούνται.
Συμμορφώνεστε με την επιθυμία του παιδιού σας ή όχι;
Σύμφωνα με την ψυχολόγο Vanessa Lapointe και συγγραφέα του «Discipline Without Damage», προφανώς και δεν πρέπει να αγνοήσετε το παιδί σας, υπό την προϋπόθεση όμως ότι η επιθυμία του να σταματήσει τη δραστηριότητα δεν γίνεται μετά από μια απογοητευτική προπόνηση ή μια κακή στιγμή.
«Ακόμη κι εμείς, ως ενήλικες, είναι δύσκολο να προσαρμοστούμε ή να συνεχίσουμε κάτι καινούργιο, ειδικά όταν αισθανόμαστε ανασφαλείς, όχι αρκετά καλοί ή έξω από τα νερά μας», εξηγεί η ψυχολόγος θέλοντας με αυτό τον τρόπο να τονίσει πως αν αυτό ισχύει για τους ενήλικες που έχουν μια ωριμότητα και μπορούν να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο η προσπάθεια ανταλλάσσεται με αποτελέσματα, φανταστείτε πόσο πιο δύσκολο είναι για τα μικρά παιδιά.
Πώς θα επιλέξετε τις κατάλληλες εξωσχολικές δραστηριότητες για τα παιδιά;
Δώστε μια ευκαιρία
Δεν σημαίνει πώς κάθε φορά που το παιδί σας δεν έχει διάθεση να κάνει κάτι, πρέπει να συμφωνείτε.
«Μερικές φορές μια μικρή ενθάρρυνση για να συνεχίσει είναι αυτό που χρειάζεται. Άλλες πάλι φορές, ίσως πρέπει να κάνετε μια πιο ουσιαστική κουβέντα», λέει η Vanessa Lapointe.
Ποιανού είναι τελικά η επιθυμία;
Πολλοί γονείς συχνά πιέζουν το παιδί τους να πετύχει σε ένα άθλημα ή δραστηριότητα. Αυτό συμβαίνει όταν προσπαθούν να εκπληρώσουν τα δικά τους όνειρα μέσα από τα παιδιά τους.
«Τα μικρά παιδιά δεν έχουν ακόμη τη συναισθηματική ωριμότητα να κατανοήσουν τη σύνδεση μεταξύ προσπάθειας και χρόνου. Κάπου γύρω στην ηλικία των 10 ετών αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι για να πετύχουν τον στόχο τους, απαιτείται προσπάθεια. Όμως, ειδικά τα μικρά παιδιά πρέπει να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που είναι διασκεδαστικές και προκαλούν χαρά. Στόχος σας άλλωστε είναι να μεγαλώνετε παιδιά που είναι ανθεκτικά κι όχι σκληραγωγημένα», τονίζει η Vanessa Lapointe.
Πώς θα καταλάβω ποια εξωσχολική δραστηριότητα είναι κατάλληλη για το παιδί μου;
Ποια είναι η συμβουλή της;
Να ελέγχετε αν το παιδί επωφελείται από την εξωσχολική δραστηριότητα. Αν εξακολουθεί να του αρέσει, αν περνάει καλά, αν αποκομίζει κάτι από αυτή. Επίσης, είναι σημαντικό να μιλάτε με τον προπονητή, τη δασκάλα ή τον δάσκαλο προκειμένου να δείτε αν πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές προκειμένου να λειτουργήσει καλύτερα η δραστηριότητα για το παιδί σας.