Βοηθώντας το παιδί σας να μάθει να μιλάει
Η ομιλία είναι μία από τις πιο σημαντικές διανοητικές ικανότητες που θα κατακτήσει ποτέ το παιδί σας.
Χωρίς αυτήν, πολλές από τις άλλες μαθησιακές ικανότητες θα δυσκολευτούν , ίσως και να εμποδιστούν. Η πρώτη επικοινωνία δεν γίνεται με λέξεις, αλλά με χαμόγελα, με το κούνημα του κεφαλιού και με κραυγές.
Μαθαίνοντας να χρησιμοποιεί τις λέξεις, το παιδί μαθαίνει για τον κόσμο που το περιβάλλει και πως συμπεριφέρονται οι άνθρωποι που ζουν σε αυτόν.
Στην αρχή, οι λέξεις που θα χρησιμοποιεί θα είναι πολύ περιορισμένες και θα αναφέρονται σε ένα εύρος αντικειμένων. Μπορεί για παράδειγμα με το «νάνα» (μπανάνα) να αναφέρεται σε οποιοδήποτε φρούτο.
Με τη βοήθεια σας όμως, το παιδί σας θα αρχίσει να μαθαίνει τις διαφορές των φρούτων και τις λέξεις που τα αντιπροσωπεύουν.
Φροντίστε να επικοινωνείτε μαζί του. Αν θέλει κάτι, δείξτε του ότι καταλαβαίνετε τι είναι αυτό που θέλει, δίνοντας του το και λέγοντας του ταυτόχρονα την ονομασία του. Μην του μιλάτε χωρίς να το κοιτάτε. Αν θέλει την προσοχή σας, σταματήστε ό,τι άλλο κάνετε, στρέψτε το πρόσωπο σας προς το μέρος του και ακούστε τι έχει να σας πει.
Όταν το παιδί αρχίζει να μαθαίνει τη γλώσσα, τη μαθαίνει με γοργούς ρυθμούς. Για αυτό αν και μπορεί να μην καταλαβαίνει κάποιες μεμονωμένες λέξεις, συχνά πιάνει το νόημα της όλης πρότασης.
Να του δίνετε όση βοήθεια μπορείτε σε αυτό. Το βράδυ που είναι ώρα για ύπνο, αρχίστε να μαζεύετε τα παιχνίδια του , βάλτε το καθετί στη θέση του και μετά απλώστε του το χέρι για να το πάτε στο δωμάτιο του, λέγοντας «Ώρα για ύπνο». Ακόμα και αν δεν καταλαβαίνει τις λέξεις, θα πιάσει το νόημα. Από εκεί ξεκινάνε όλα.
Στα παιδιά αρέσει ο ήχος της ομιλίας και θέλουν να έχουν την προσοχή σας. Συνδυάστε αυτά τα δύο και μιλάτε του όσο πιο συχνά γίνεται!
Και λίγη υπερβολή στις εκφράσεις του προσώπου σας και στις χειρονομίες σας δεν βλάπτει!
Άλλωστε για ένα παιδί, το παιχνίδι της υπερβολής είναι μάθηση. Είναι όμως και σκληρή προσπάθεια. Την ώρα που παίζει, μαθαίνει και μεγαλώνει.
Χωρίς αυτήν πολλές από τις άλλες μαθησιακές ικανότητες θα δυσκολευτούν , ίσως και να εμποδιστούν. Η πρώτη επικοινωνία δεν γίνεται με λέξεις