Πρώτο κουδούνι: Προκλήσεις και στόχοι για τη νέα σχολική χρονιά
Είναι προφανές ότι η εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα πρέπει να εστιάζει μόνο στην προετοιμασία για μελλοντικές σπουδές.
Το πρώτο κουδούνι ήχησε σε όλα τα σχολεία της χώρας, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας σχολικής χρονιάς.
Οι μαθητές επέστρεψαν στα θρανία, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι ρυθμοί της καθημερινότητας επανέρχονται, οι μαθητές είναι έτοιμοι να περάσουν ξανά πολλές ώρες μπροστά από τα βιβλία τους προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στο απαιτητικό πρόγραμμα.
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Ο θεμέλιος λίθος για την εξέλιξη των μαθητών
Συναισθήματα μαθητών
Η επιστροφή στο σχολείο προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα. Για τους μαθητές του δημοτικού, αυτή η επιστροφή συνοδεύεται από ενθουσιασμό και χαρά, καθώς ξανασυναντούν τους φίλους τους και συμμετέχουν σε νέες δραστηριότητες. Τα χρόνια στο δημοτικό θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικά για την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών, αφού ο βασικός στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα γνήσιο ενδιαφέρον για την γνώση και την μελέτη.
Οι μαθητές του Γυμνασίου χαίρονται που θα βρεθούν ξανά με τους φίλους τους, όμως ταυτόχρονα αντιλαμβάνονται τις αυξημένες απαιτήσεις που συνεπάγονται. Επιπλέον, βιώνουν μία μεταβατική περίοδο από την παιδική στην εφηβική ηλικία, γεγονός που δημιουργεί έντονα συναισθήματα.
Οι μαθητές του Λυκείου βιώνουν μια πληθώρα συναισθημάτων, με κύριο στοιχείο την αποφασιστικότητα, καθώς πλησιάζουν στην ενηλικίωση και αναπτύσσουν έντονη επιθυμία να επιτύχουν τους στόχους τους. Προσπαθούν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που τους δίνονται τόσο για τις ακαδημαϊκές όσο και για τις επαγγελματικές επιλογές. Παράλληλα, η πίεση αυξάνεται, καθώς οι βαθμοί και η προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, για όσους θα συμμετάσχουν αποτελεί μία στρεσογόνο κατάσταση.
Κατά τη διάρκεια φοίτησης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευσης, με κατάλληλο σχεδιασμό, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις, να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να εξειδικευτούν στους τομείς που τους ελκύουν. Έτσι, με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, μπορούν να επιλέξουν τις σπουδές που τους ταιριάζουν και να χαράξουν την επαγγελματική κατεύθυνση που επιθυμούν.Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες και τα μοναδικά χαρακτηριστικά κάθε μαθητή.
Μεταπτυχιακά: H ανάγκη εκπαίδευσης στη σύγχρονη αγορά εργασίας
Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης
Είναι προφανές ότι η εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα πρέπει να εστιάζει μόνο στην προετοιμασία για μελλοντικές σπουδές, αλλά να δίνει έμφαση στη γνώση, την κοινωνική ανάπτυξη και τις εμπειρίες που θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση της συνολικής προσωπικότητάς τους. Τα παιδιά πρέπει να αποκτούν δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες τόσο στην ενήλικη ζωή τους όσο και στην επαγγελματική τους πορεία στο μέλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς έφερε σημαντικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, οι οποίες επηρεάζουν την εκπαιδευτική πορεία.
Μία από τις καινοτομίες είναι το ψηφιακό φροντιστήριο, που δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους υποψηφίους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση να παρακολουθούν μαθήματα στα εξεταζόμενα μαθήματα. Μέσα από δια δραστικά προγράμματα μάθησης, οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες, θέτοντας τα θεμέλια για την επιτυχία τους στις νέες τεχνολογικές προκλήσεις. Μια σημαντική αλλαγή, επίσης, αφορά τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό, καθώς οι μαθητές της Α’ Λυκείου θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους μέσω ψυχομετρικού εργαλείου και ατομικής συνεδρίας συμβουλευτικής με εξειδικευμένο σύμβουλο. Αυτό τονίζει τη σημασία της σωστής επιλογής σπουδών και επαγγελματικής κατεύθυνσης.
Πώς να αποκτήσεις προσωπική και επαγγελματική ευημερία
Ο ρόλος των δασκάλων και καθηγητών
Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με επιπλέον σημαντικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και τη βελτίωση της συνολικής λειτουργίας του σχολείου, θα αποτελέσουν την αφετηρία αλλαγών στα σχολεία. Δεν πρέπει όμως να παραβλέψουμε τον διαχρονικά καθοριστικό ρόλο των δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι χρειάζονται πλήρη υποστήριξη για να μεταδώσουν τις γνώσεις τους στους μαθητές.
Ο χώρος της παιδείας πρέπει να αποτελέσει ένα κοινό πεδίο συνεργασίας και αλληλεπίδρασης για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες όπου μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς και κοινότητα συνεργάζονται αρμονικά για την επίτευξη κοινών εκπαιδευτικών στόχων.
Λέλες Θανάσης
Επιστημονικός Υπεύθυνος Career Gate