Μωρά και γλώσσα: Μια ανακάλυψη... έκπληξη;
Τι έδειξε νέα έρευνα για τη γλωσσική ανάπτυξη των μωρών.

Ο ειδικός σε θέματα εγκεφάλου και γλώσσας Eylem Altuntas ανέφερε πριν μερικές ημέρες στο Realclearscience.com την περασμένη εβδομάδα «Τα μωρά μαθαίνουν τη γλώσσα πολύ νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε»:
«Μέχρι τα πρώτα τους γενέθλια, τα μωρά έχουν ήδη συντονίσει τα αυτιά τους με τους ήχους της μητρικής τους γλώσσας σε μια διαδικασία που ονομάζεται "αντιληπτικός συντονισμός". Σκεφτείτε το σαν να διαλέγει ο εγκέφαλός τους μέσα από έναν μπουφέ ήχων για να εστιάσει σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη σημασία. Αλλά στους πρώτους έξι μήνες, τα μωρά μπορούν να ξεχωρίσουν ήχους από γλώσσες που δεν έχουν καν ακούσει. Για παράδειγμα, μπορεί να διακρίνουν ορισμένες αντιθέσεις στα Χίντι που αποτελούν πρόκληση για τους ενήλικες αγγλόφωνους ή να αναγνωρίζουν μοναδικούς τόνους στα Μανδαρινικά, ακόμη και αν μεγαλώνουν σε αγγλόφωνο σπίτι.
Γιατί δεν πρέπει να αφήνετε βρέφη και νήπια να παιρνούν πολύ χρόνο μπροστά σε οθόνες
Αν και ίσως προκαλεί έκπληξη σε πολλούς, αυτό δεν είναι ένα μοναδικό εύρημα, όπως δείχνουν οι έρευνες από το 2023 και το 2024 αντίστοιχα.

Αλλά οι σημερινοί ερευνητές, Eylem Altuntas, Catherine T. Best, Marina Kalashnikova, Antonia Götz και Denis Burnham, έκαναν ένα πείραμα:
«Για να το αποδείξουμε αυτό, κάναμε ένα πείραμα με 34 μωρά, ηλικίας τεσσάρων έως έξι μηνών, των οποίων οι γονείς είχαν δώσει τη συγκατάθεσή τους να συμμετάσχουν. Δημιουργήσαμε ένα παιχνίδι "ταιριάξτε το μοτίβο" χρησιμοποιώντας δύο επινοημένες μίνι γλώσσες.
Η μία γλώσσα είχε λέξεις με χειλικά σύμφωνα ( σύμφωνα τα οποία προφέρονται με την χρήση των άνω και κάτω χειλών) όπως το «b» και το «v», ενώ η άλλη γλώσσα χρησιμοποιούσε λέξεις με οδοντικά σύμφωνα, όπως το «d» και το «z». Κάθε λέξη, όπως «bivawo» ή «dizalo», αντιστοιχούσε σε μια εικόνα καρτούν - μια μέδουσα για χειλικά σύμφωνα και ένα καβούρι για οδοντικά. Η ηχογράφηση μιας λέξης έπαιζε την ίδια στιγμή που εμφανιζόταν η εικόνα που την συνδύαζε.
Πότε τα μωρά καταλαβαίνουν τη σημασία των λέξεων; Η επιστήμη απαντά
Γιατί καρτούν; Επειδή τα μωρά δεν μπορούν να μας πουν ακριβώς τι σκέφτονται, αλλά μπορούν να σχηματίσουν συνειρμούς στον εγκέφαλό τους. Αυτές οι εικόνες μας βοήθησαν να δούμε αν τα μωρά μπορούσαν να συνδέσουν κάθε μίνι γλώσσα με τη σωστή εικόνα.
Αφού τα μωρά έμαθαν αυτές τις μίνι-γλώσσες και τους συνδυασμούς εικόνων, ανακατέψαμε τα πράγματα.
Αντί να ακούνε τις λέξεις, παρακολουθούσαν σιωπηλά βίντεο με το πρόσωπο ενός ατόμου να λέει νέες λέξεις από τις ίδιες μίνι-γλώσσες.
.jpg?t=J6O3CrlYoEqbbddenU-tJA)
Σε ορισμένα βίντεο, το πρόσωπο ταίριαζε με το καρτούν που είχαν μάθει νωρίτερα. Σε άλλα, δεν ταίριαζε. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε πόσο καιρό τα μωρά κοιτούσαν τα βίντεο - μια κοινή μέθοδος που χρησιμοποιούν οι ερευνητές για να δουν τι τραβάει την προσοχή τους. Τα μωρά όπως αποδείχθηκε, τείνουν να κοιτάζουν περισσότερο σε πράγματα που τα εκπλήσσουν ή τα ενδιαφέρουν και λιγότερο σε πράγματα που τους φαίνονται οικεία, βοηθώντας μας να καταλάβουμε πώς επεξεργάζονται και αναγνωρίζουν αυτά που βλέπουν.
5 εύκολοι τρόποι για να βοηθήσετε τo νήπιό σας να μάθει νέες λέξεις
Τα αποτελέσματα ήταν ξεκάθαρα: τα μωρά κοιτούσαν σημαντικά περισσότερο τα βίντεο όπου το πρόσωπο ταίριαζε με αυτό που είχαν μάθει. Αυτό έδειξε ότι δεν άκουγαν απλώς παθητικά - μάθαιναν ενεργά τους κανόνες των μίνι γλωσσών και συνέδεαν αυτή τη γνώση με αυτό που έβλεπαν».
Είναι λογικό. Η ταχύτητα με την οποία τα παιδιά μαθαίνουν να μιλούν χωρίς να έχουν καμία σχέση με τις ικανότητες κατανόησης των ενηλίκων δείχνει μια προ-προσαρμογή για την εκμάθηση της γλώσσας. Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο Developmental Science, είναι ανοικτής πρόσβασης.
Πώς η μουσική συμβάλλει στην εγκεφαλική ανάπτυξη του παιδιού;
πηγή: evolutionnews.org