Έρευνα: Η Gen Z αγκαλιάζει την «ήπια αποταμίευση» ιεραρχώντας πρώτα τις εμπειρίες αντί των χρημάτων
Οι έφηβοι και οι νέοι ζουν σκεπτόμενοι το παρόν.
Οι νέοι (ηλικίας 12-28) δεν είναι μεγάλοι φαν της αποταμίευσης όπως ήταν οι γονείς και οι παππούδες τους.
Η πολυσυζητημένη και ανατρεπτική Gen Z (1997-2012) ιεραρχεί πρώτα τις εμπειρίες έναντι των χρημάτων, σύμφωνα με πρόσφατη την μελέτη Prosperity Index Study της Intuit.
Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα , η «ήπια αποταμίευση» (soft saving) είναι η απάντηση της ήπιας ζωής στα οικονομικά. Η «ήπια ζωή» είναι ένας τρόπος ζωής που αγκαλιάζει την άνεση και το χαμηλό άγχος, δίνοντας προτεραιότητα στην προσωπική ανάπτυξη και την ψυχική ευεξία.
Η έκθεση διαπίστωσε, επίσης, πως η προσέγγιση των επενδύσεων και των προσωπικών οικονομικών από τη γενιά Z είναι «πιο ήπια» από τις προηγούμενες δεκαετίες, σύμφωνα με το CNBC.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι οι νεότεροι επενδυτές τείνουν να τοποθετούν τα χρήματά τους σε σκοπούς που αντικατοπτρίζουν τις προσωπικές τους απόψεις.
«Επιδιώκουν επίσης τη συναισθηματική σύνδεση με τις μάρκες και τους επαγγελματίες με τους οποίους επιλέγουν να συνεργαστούν», δήλωσε στο CNBC η Λιζ Κέλερ, επικεφαλής της δέσμευσης συμβούλων για την αμερικανική επιχείρηση Wealth Advisory της BlackRock.
Αυτό σημαίνει πως οι νέοι δεν ενδιαφέρονται για τα χρήματα;
Τρία στα τέσσερα άτομα της γενιάς Z θα προτιμούσαν να έχουν καλύτερη ποιότητα ζωής παρά επιπλέον χρήματα στις τράπεζές τους.
Στην πραγματικότητα, τα ποσοστά προσωπικής αποταμίευσης μεταξύ των Αμερικανών σήμερα φαίνεται να αντικατοπτρίζουν την τάση της ήπιας αποταμίευσης.
«Ένας από τους λόγους για την πτώση των προσωπικών αποταμιεύσεων είναι η ανάκαμψη από την πανδημία Covid-19», δήλωσε ο Ράιαν Βίκτοριν, αντιπρόεδρος οικονομικός σύμβουλος στην Fidelity Investments, μια εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
«Καθώς οι Αμερικανοί ξόδευαν σημαντικά λιγότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν πολύ περισσότερα τώρα για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο», εξήγησε στο CNBC.
«Επιπλέον, ο πληθωρισμός δυσκολεύει τους ανθρώπους να καλύψουν τα έξοδά τους ή να αποταμιεύσουν», δήλωσε η Κέλερ.
(Φυσικά, δεν έχουν όλοι όσοι ανήκουν στη γενιά Ζ αυτές τις αξίες, η έκθεση απλώς αντανακλά τη γενιά στο σύνολό της).
«Σύνδρομο του Τυχερού Κοριτσιού»: Το TikTok trend που κερδίζει τη Gen Z αλλά όχι τους ειδικούς
Καθώς οι νεότεροι άνθρωποι εισέρχονται στο εργατικό δυναμικό, φέρνουν νέες οικονομικές προτεραιότητες και είναι πιο πιθανό να αγκαλιάσουν μια «ισορροπία μεταξύ της παραδοσιακής «βιασύνης» να αποταμιεύσουν κάθε δεκάρα και να χρησιμοποιήσουν μέρος του επιπλέον εισοδήματός τους για να απολαύσουν τη ζωή τώρα», υπογράμμισε ο Βίκτοριν.
Σε τι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα
Παρόλα αυτά, ένα ερώτημα παραμένει: πού κατευθύνουν τα χρήματά τους οι άνθρωποι καθώς ξοδεύουν περισσότερα και αποταμιεύουν λιγότερα;
Η μελέτη της Intuit διαπίστωσε ότι οι millennials και η Gen Z είναι πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν για χόμπι και να κάνουν μη απαραίτητες αγορές σε σύγκριση με τη Gen X και τους boomers.
Περίπου το 47% των millennials και το 40% της Gen Z εξέφρασαν την ανάγκη να έχουν χρήματα για να ακολουθήσουν το πάθος ή το χόμπι τους, σε σύγκριση με μόλις το 32% της Gen X και το 20% των boomers.
Οι ειδικοί τόνισαν ότι τα ταξίδια και η ψυχαγωγία είναι μερικές από τις μη βασικές εμπειρίες στις οποίες δίνει προτεραιότητα η νέα γενιά.
Chroming: Τι είναι το νέο trend που σαρώνει στο Tik Tok και γιατί κρίνεται επικίνδυνο
Ο Άντι Ριντ, επικεφαλής της συμπεριφοράς των επενδυτών στην εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων Vanguard, δήλωσε ότι οι δαπάνες της Gen Z για ψυχαγωγία «αυξήθηκαν στο 4,4% το 2022, έναντι 3,3% το 2019».
Επιπλέον, οι Αμερικανοί «επαναπροσανατολίζονται στα ταξίδια μετά την πανδημία, ένας πιθανός λόγος για τον οποίο υπάρχει μείωση των προσωπικών ποσοστών αποταμίευσης», δήλωσε ο Βίκτοριν της Fidelity.
Αν και η νεότερη γενιά αποταμιεύει λιγότερο, αυτό δεν σημαίνει ότι ζει από επιταγή σε επιταγή.
Στην πραγματικότητα, «η γενιά Z φαίνεται να ζει εντός των δυνατοτήτων της και οι αυξημένες δαπάνες της φαίνεται να αντανακλούν περισσότερο το αυξανόμενο κόστος των βασικών αγαθών παρά την αυξανόμενη προτίμηση για πολυτέλεια », σημείωσε ο Ριντ.
Με πιο απλά λόγια, το γεγονός ότι τα νέα παιδιά δεν επικεντρώνονται τόσο πολύ στην αποταμίευση δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτή η γενιά ξοδεύει περισσότερο. Μπορεί να δίνουν προτεραιότητα στην άσκηση , την υγιεινή διατροφή και την ευτυχία στη δουλειά αντί να αγοράζουν αγαθά πολυτελείας ή να διεκδικούν την επόμενη προαγωγή τους.
Έφηβοι και sadfishing: Τι είναι και ποιοι κίνδυνοι κρύβονται πίσω από αυτή την σοσιαλ-μιντιακή τάση
«Το να ξοδεύεις χρήματα για πράγματα που πραγματικά σε κάνουν ευτυχισμένο είναι υπέροχο … αλλά οι άνθρωποι θα πρέπει να ικανοποιούν τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους και να παραμένουν σε τροχιά με τους μακροπρόθεσμους στόχους τους πριν ξοδέψουν ελεύθερα», κατέληξε.
Πηγές: mother.ly, intuit.com