Πώς τα smartphones επηρεάζουν τη μάθηση των παιδιών;
Ο εθισμός στα smartphones επηρεάζει την εκπαίδευση των παιδιών

Πολλοί καθηγητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντιμετωπίζουν διαρκώς μεγάλες προκλήσεις για την αντιμετώπιση του εθισμού των εφήβων στα smartphones και σε άλλες συσκευές μέσα στην τάξη. Οι μαθητές βρίσκουν τρόπους να στέλνουν μηνύματα, να περιηγούνται στο διαδίκτυο και να δημοσιεύουν στα κοινωνικά δίκτυα ενώ ο δάσκαλος διδάσκει. Κρύβουν τις συσκευές τους στα γόνατά τους, στις τσέπες των φούτερ ή ακόμη και στις ανοιχτές τσέπες των σακιδίων τους. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι παραμένουν ημι-παρόντες στην τάξη για μεγάλο μέρος του χρόνου. Το πρόβλημα έχει γίνει τόσο σοβαρό, με αποτέλεσμα ορισμένοι εκπαιδευτικοί να θέλουν να απαγορευτούν τα κινητά στα σχολεία, ακόμη κι αν οι γονείς δεν είναι σύμφωνοι.
Πέρα από την ενοχλητική αποστροφή που προκαλούν, τα τηλέφωνα πράγματι εμποδίζουν τους μαθητές να μάθουν; Διαβάστε παρακάτω για να κατανοήσετε καλύτερα την κουλτούρα των κινητών τηλεφώνων στην τάξη και πώς αυτή η συνήθεια μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού σας να απορροφήσει πληροφορίες.
Νέα έρευνα: Οι έφηβοι ξοδεύουν πάνω από 1 ώρα στο κινητό κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών
Η κουλτούρα των κινητών τηλεφώνων στην τάξη
Μια μελέτη του 2016 διαπίστωσε ότι οι φοιτητές δαπανούν περισσότερο χρόνο από ποτέ χρησιμοποιώντας smartphones και άλλες συσκευές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Η μελέτη έδειξε ότι, κατά μέσο όρο, οι φοιτητές ελέγχουν τις ηλεκτρονικές συσκευές τους περισσότερο από 11 φορές την ημέρα. Συνήθως, οι μαθητές αφιερώνουν μέχρι και το 20% του χρόνου τους στην τάξη κάνοντας τα εξής:
- Στέλνουν μηνύματα
- Ελέγχουν τα email τους
- Περιηγούνται στο διαδίκτυο
- Ελέγχουν τα κοινωνικά δίκτυα
- Παίζουν παιχνίδια
Οι μαθητές δεν θεωρούν αυτές τις συμπεριφορές πρόβλημα. Στην ίδια μελέτη, σχεδόν το 30% των φοιτητών δήλωσαν ότι μπορούν να χρησιμοποιούν τις συσκευές τους χωρίς να αποσπούν την προσοχή τους από το μάθημα. Περισσότεροι από το ένα τέταρτο δήλωσαν ότι η χρήση smartphone ή άλλης συσκευής κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα έπρεπε να είναι επιλογή τους.
Πολλοί φοιτητές που συμμετείχαν στην έρευνα θεώρησαν ότι τα οφέλη της χρήσης ψηφιακών συσκευών για μη σχολικούς σκοπούς υπερβαίνουν τις αποσπάσεις που προκαλούν στην τάξη. Περισσότεροι από το 11% των φοιτητών δήλωσαν ότι δεν μπορούσαν να σταματήσουν τη χρήση των συσκευών τους.

Χρήση κινητού στα σχολεία: Οι πρώτες εκτιμήσεις για την αποτελεσματικότητα του μέτρου κι οι αποβολές
Τα smartphones και οι χαμηλότεροι βαθμοί
Αν και είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές αποσπούν την προσοχή των μαθητών στην τάξη, η έρευνα δείχνει ότι η χρήση τους μπορεί να μειώσει τους βαθμούς των μαθητών.
Επίδραση των συσκευών στους βαθμούς του πανεπιστημίου
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Educational Psychology έδειξε ότι από τους 118 φοιτητές που μελετήθηκαν, οι φοιτητές που είχαν ανοιχτούς υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα για μη-σχολικούς σκοπούς σημείωσαν μισό βαθμό λιγότερο στις εξετάσεις. Αυτή η διαφορά θα μπορούσε να είναι η αιτία για αποτυχία σε ορισμένους φοιτητές. Ακόμη και οι φοιτητές που ήταν στην ίδια τάξη με τους χρήστες συσκευών είχαν χαμηλότερους βαθμούς, παρόλο που δεν χρησιμοποίησαν συσκευές κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Οι ερευνητές υποθέτουν ότι αυτό οφειλόταν στις αποσπάσεις που προκαλούσαν οι άλλοι φοιτητές που χρησιμοποιούσαν συσκευές.
Είναι επίσης σημαντικό να σημειώσουμε ότι ενώ η ύπαρξη συσκευής δεν μείωσε τα αποτελέσματα κατανόησης κατά τη διάρκεια της διάλεξης, επηρέασε τις τελικές εξετάσεις, μειώνοντάς τις κατά 5% ή μισό βαθμό. Αυτά τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι η κύρια επίπτωση της διαιρεμένης προσοχής στην τάξη είναι στην μακροπρόθεσμη διατήρηση της πληροφορίας.
Επιστροφή στα σχολεία 2024- 2025: Τι ισχύει για απουσίες, κινητά τηλέφωνα, αποβολές, bullying
Γιατί η αποσπασμένη προσοχή επηρεάζει τη μάθηση;
Σύμφωνα με το βιβλίο The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World των Adam Gazzaley και Larry D. Rosen, οι μαθητές αποσπώνται όταν προσπαθούν να επιτύχουν έναν ακαδημαϊκό στόχο και κάτι μπλοκάρει τις προσπάθειές τους. Αυτό συμβαίνει όταν χρησιμοποιείται η τεχνολογία στην τάξη. Η προσοχή του μαθητή διαιρείται ανάμεσα σε δύο καθήκοντα—σε αυτό που προσπαθεί να διδάξει ο δάσκαλος και σε αυτό που προσπαθεί να κάνει ο μαθητής στην ψηφιακή συσκευή. Το αποτέλεσμα είναι ότι λιγότερες πληροφορίες που σχετίζονται με αυτά τα δύο καθήκοντα μπορούν να ανακληθούν ή να διατηρηθούν.
Λύσεις για την αντιμετώπιση των ηλεκτρονικών προκλήσεων
Τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι μαθητές πρέπει να αλλάξουν τις πρακτικές τους. Εδώ είναι μερικές προτάσεις:
Οι μαθητές πρέπει να αναγνωρίσουν ότι η χρήση των κινητών τους τηλεφώνων κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα επηρεάσει τη μάθησή τους.
Εάν το παιδί σας έχει εξάρτηση από το smartphone, μπορεί να θέλετε να συζητήσετε πώς η χρήση του κινητού στην τάξη μπορεί να επηρεάσει τους βαθμούς του και να θέσετε κανόνες σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας. Ξεκινώντας νωρίς, μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει καλές δεξιότητες αυτορύθμισης, ώστε όταν μεγαλώσουν, να μην είναι τόσο εύκολο να βγάλουν το κινητό τους όταν η εργασία ή μια διάλεξη στο πανεπιστήμιο γίνουν βαρετές.
Πηγή: parents.com