Πώς ένα νήπιο μπορεί να καταλάβει τη θεωρία των πιθανοτήτων, σύμφωνα με την επιστήμη

Bigstock

Ερευνητές πιστεύουν ότι τα νήπια αντιλαμβάνονται διάφορες σύνθετες επιστημονικές θεωρίες.

Μία νέα έρευνα του Johns Hopkins University, διαπίστωσε πως παρόλο που τα παιδιά (ηλικίας 2-3 ετών) είναι πολύ μικρά για να γνωρίζουν λέξεις όπως «αδύνατο» και «απίθανο» καταλαβαίνουν πώς λειτουργουν οι πιθανότητες.

Τα πρώτα ευρήματα αποδεικνύουν ότι τα μικρά παιδιά μπορούν να κάνουν τη διάκριση μεταξύ απίθανων και πιθανών γεγονότων (Proceedings of the National Academy of Sciences).

«Ακόμα και τα μικρά παιδιά σκέφτονται τον κόσμο με όρους πιθανοτήτων», δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης δρ Lisa Feigenson, co-director του Laboratory for Child Development του Πανεπιστημίου Johns Hopkins. «Στόχος μας ήταν να μάθουμε πώς τα νήπια καταφέρνουν να σκέφτονται σαν ενήλικες, προτού κατακτήσουν τις βασικές νοητικές και γλωσσικές δεξιότητες».

Οι ενήλικες «εξετάζουν» τις πιθανότητες καθημερινά. Υπάρχει πιθανότητα να βρέξει; Καλύτερα να πάρω μια ομπρέλα. Αν αγοράσω ένα λαχείο υπάρχει περίπτωση να κερδίσω; Μάλλον όχι....Είναι αξιοσημείωτο πως τα νήπια μπορούν να σκεφτούν έτσι.

Μαθαίνοντας από το αδύνατο

Σύμφωνα με το πείραμα, ερευυνητές έδειξαν σε παιδιά ηλικίας 2-3 ετών παιχνίδια σε ροζ και μωβ χρώμα σε έναν αυτόματο πωλητή. Τα παιδιά έριξαν ένα νόμισμα στο μηχάνημα προκειμένου να κερδίσουν ένα παιχνίδι. Ορισμένα διέκριναν πως υπάρχουν τόσο ροζ όσο και μωβ παιχνίδια, ενώ άλλα είδαν μόνο τα μωβ.

Είστε «κολλημένοι» στο κινητό σας; Οι επιπτώσεις στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού

Εκείνα που παρατήρησαν πως υπήρχε ένα μείγμα από ροζ και μωβ παιχνίδια, ζωγράφισαν ένα ροζ , καθώς σκέφτηκαν πως υπάρχει πιθανότητα να κερδίσουν ένα τέτοιο.

Αφού πήραν τα παιχνίδια τους, εκείνα που «βίωσαν» το αδύνατο σενάριο, ζωγράφισαν ένα ροζ παιχνίδι, παρόλο που κέρδισαν το μωβ.

«Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι στην πραγματικότητα δεν μαθαίνουν από τα απίθανα. Μαθαίνουν μόνο αν βιώσουν το αδύνατο γεγονός», υπόγραμμισε η δρ Aimee Stahl, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο The College of New Jersey.

Η δρ Feigenson και η δρ Stahl πιστεύουν πως τα νήπια μαθαίνουν πολύ καλύτερα μετά από απίθανα γεγονότα επειδή το απροσδόκητο τα ωθεί να αναζητήσουν εξηγήσεις.

Τα απίθανα γεγονότα μπορεί να προκαλούν έκπληξη, αλλά δεν χρειάζονται απαραίτητα κάποια εξήγηση Στην ουσία, απαιτούν από τα παιδιά να επανεκτιμήσουν αυτά που νόμιζαν ότι γνώριζαν.

«Αυτά τα αποτελέσματα είναι τόσο ενδιαφέροντα, επειδή αποδεικνύουν πως όταν τα παιδιά βλέπουν γεγονότα στον κόσμο που δεν μπορούν να εξηγήσουν, τους εμφυσύεται μια τάση για αναζήτηση», δήλωσε η δρ Feigenson.

Πώς το multitasking επηρεάζει τη μνήμη των παιδιών

Από επιστημονική άποψη, τα ευρήματα αυτά είναι συναρπαστικά, διότι υποδηλώνουν ότι οι άνθρωποι είναι ικανοί να σκέφτονται αν τα πράγματα είναι πιθανά ή απίθανα ή απλώς δεν μπορούν να συμβούν, από την αρχή της ζωής τους.

Αξιοποίηση της φυσικής περιέργειας

Οι ερευνητές σχεδιάζουν να μελετήσουν πώς αυτή η τάση μπορεί να αξιοποιηθεί στην σχολική τάξη.

«Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες για τα παιδιά να προβληματιστούν πραγματικά για κάτι που βρίσκουν μυστηριώδες, προσφέροντας ισχυρό κίνητρο για μάθηση», κατέληξε η δρ Feigenson.

Πηγή: medicalxpress.com

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved