Μαμάδες σε ποσοστό πάνω από το 70% συγκρίνουν τον εαυτό τους με τις momfluencers στα social media

Η εξιδανικευμένη εικόνα της μητρότητας και το tradwife trend ενισχύουν τις μητρικές ενοχές, επηρεάζοντας αρνητικά την ψυχική υγεία των γυναικών.

Μαμάδες σε ποσοστό πάνω από το 70% συγκρίνουν τον εαυτό τους με τις momfluencers στα social media

Instagram @naraaziza, @ballerinafarm &esteecwilliams

Η ώρα κοντεύει 11. Κάθεστε στον καναπέ αμέριμνη, έχετε βάλει τα παιδιά για ύπνο, έχετε μαγειρέψει για αύριο και νιώθετε εξαντλημένη αλλά τουλάχιστον έχετε προλάβει να φέρετε εις πέρας όλα όσα είχατε σημειώσει στη «λίστα ». Ξαφνικά πετάγεται στο fy η Nara Smith, φορώντας ένα φόρεμα αξίας 5.000 ευρώ, η οποία φτιάχνει καραμέλες from scratch (από την αρχή), που λένε και στο χωριό μου.

Ο άντρας της ψηλός, όμορφος και πλούσιος. Τα παιδιά της χαρούμενα. Η τέλεια οικογενειακή ζωή. Περιμένετε... μέχρι να μάθετε για το αναχρονιστικό «tradwife» κίνημα.

Έρευνα: Τι είναι οι momfluencers και γιατί επηρεάζουν αρνητικά τη νέα μητρότητα

Μπορεί να ευχαριστούμε τη τεχνολογία για την αφθονία των πληροφοριών που προσφέρει, αλλά είναι γεγονός ότι έχουμε μπει σ΄ένα τρυπάκι διαρκής σύγκρισης. Το λεγόμενο «mom guilt» είναι εδώ. Αν αναρωτιέστε τι είναι, συνοπτικά θα αναφέρουμε πως είναι το συναίσθημα που βιώνουν πολλές μαμάδες όταν νιώθουν ότι δεν ανταποκρίνονται επαρκώς ή τέλεια στις ανάγκες του παιδιού τους ή στις απαιτήσεις της μητρότητας.

Συχνά προκύπτει από την πίεση να ισορροπήσουν διαφορετικούς ρόλους, όπως δουλειά, οικογένεια, προσωπικές φιλοδοξίες και κοινωνικές προσδοκίες. Αυτό μπορεί να προκαλεί άγχος και να κάνει τις μητέρες να αμφισβητούν τις επιλογές τους και τις ικανότητές τους.

Μάλιστα, μια νέα έρευνα δείχνει πως η συντριπτική πλειοψηφία των μαμάδων έχει συγκρίνει τον εαυτό της με άλλες μαμάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτό επιδρά αρνητικά στη ψυχική υγεία και ευεξία.

https://www.instagram.com/reel/C9gbEnwNJyN/

Οι επαγγελματίες του Little Sleepies ζήτησαν πρόσφατα από 1.000 μαμάδες με παιδιά ηλικίας 10 ετών και κάτω που χρησιμοποιούν ενεργά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να μοιραστούν τις σκέψεις τους σχετικά με τις «μητρικές ενοχές » και οι απαντήσεις τους φωτίζουν ακόμη περισσότερο αυτό που τόσες πολλές γνωρίζουν ως αλήθεια: το να είσαι μητέρα σε μια εποχή ατελείωτου feed δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Τα συντριπτικά ποσοστά

Σχεδόν τα τρία τέταρτα των μαμάδων που συμμετείχαν στην έρευνα (72,5%) δηλώνουν ότι συγκρίνουν τον εαυτό τους με άλλες μαμάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 24,5% να το κάνει συχνά και το 48% μερικές φορές.

Σχεδόν 1 στις 5 μαμάδες (18,8%) αναφέρει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν επηρεάσει αρνητικά το στυλ ανατροφής τους, ενώ το 40,6% των ερωτηθέντων παραδέχονται ότι μερικές φορές συγκρίνουν την ανάπτυξη του παιδιού τους με αυτές που δείχνουν οι momfluencers.

Σχεδόν το 35% αναφέρει ότι αισθάνεται πίεση να δημιουργήσει και να μοιραστεί περιεχόμενο που απεικονίζει ένα «τέλειο» γονικό στυλ και τρόπο ζωής.

Το mom burnout είναι αληθινό - Πώς να το αντιμετωπίσετε

Περισσότερες από τις μισές μητέρες (52,5%) παραδέχονται ότι αισθάνονται ενοχές μερικές φορές, ενώ το 24,3% τις αισθάνεται συχνά. Από αυτή τη συντριπτική πλειοψηφία, σχεδόν το 60% σημειώνει μια σύνδεση μεταξύ των ενοχών που νιώθουν και όσων βλέπουν από άλλες momfluencers στο διαδίκτυο .

Ναι, και η μαμά χρειάζεται ένα διάλειμμα

Όλα αυτά, λοιπόν, για να σας πούμε πως δεν είστε η μόνη που νιώθει έτσι όταν κάνει scroll στο feed του Instagram ή του TikTok. Έρευνες έχουν, επίσης, δείξει ότι η εξιδανικευμένη απεικόνιση της μητρότητας επηρεάζει αρνητικά την ψυχική και σωματική ευεξία, επιδεινώνοντας τα συναισθήματα άγχους , φθόνου, ντροπής και κοινωνικής σύγκρισης.

Όσο δύσκολο κι αν είναι, το να κάνετε ένα διάλειμμα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -ακόμη και για λίγες ώρες, είναι πραγματικά ωφέλιμο- μπορεί να βοηθήσει στη μείωση αυτών των δυσάρεστων συναισθημάτων , επιτρέποντάς σας να παραμείνετε περισσότερο «παρούσες» στη δική σας ζωή.

#TradWife ίσον τέλεια σύζυγος, τέλεια νοικοκυρά και τέλεια μητέρα

Πέρα από τον ψυχολογικό αντίκτυπο, ας σκεφτούμε και τον κοινωνικό.

Το φαινόμενο, του «tradwife movement», το οποίο αποτελεί συντομογραφία του «traditional wife», έχει τις ρίζες του σε συντηρητικές και ακροδεξιές κοινότητες, αλλά πλέον έχει εξελιχθεί σε μια τάση που εγείρει ανησυχίες.

Αναρωτιέστε πως φτάσαμε εδώ; Σκεφτείτε απλώς κάθε φορά που ένας άντρας λέει «εγώ δεν θα ανεχτώ να δουλεύει η γυναίκα μου» και αναρωτιόμαστε τι μέρα είναι, τι μήνας και ποια χρονιά.

Οι περισσότερες από τις momfluencers, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την @ballerinafarm, φαίνεται πως νοσταλγούν μια «παραδοσιακή» κοινωνία, αντιτιθέμενες στις φεμινιστικές διεκδικήσεις για ισότητα. Βέβαια, καμία από αυτές δεν παλεύει να τα βγάλει τα προς το ζην, καθώς είναι παντρεμένες με εκατομμυριούχους- αν όχι δισεκατομμυριούχους- συζύγους.

Οι tradwives προβάλλουν ως πρότυπο τη γυναίκα που επιλέγει να αφοσιωθεί στον ρόλο της συζύγου και μητέρας, αναλαμβάνοντας όλες τις οικιακές υποχρεώσεις και φροντίζοντας να «είναι τέλεια» για τον σύζυγό της. Συχνά δημιουργούν περιεχόμενο που προβάλλει μαγειρική, καθαριότητα και φροντίδα των παιδιών, προσπαθώντας να το κάνουν να μοιάζει με μια αβίαστη, ευχάριστη διαδικασία . Όλα όσα η επιστήμη απέδειξε πως επιδεινώνουν τις μητρικές ενοχές.

Σε χώρες όπου οι γυναίκες έχουν σχετικά περισσότερα προνόμια, όπως οι λευκές γυναίκες στις δυτικές κοινωνίες, το tradwife movement λειτουργεί ως μηχανισμός επιβεβαίωσης της ανδρικής υπεροχής και ενίσχυσης του status quo.

Οι tradwives δεν δείχνουν αλληλεγγύη σε γυναίκες που κάνουν διαφορετικές επιλογές. Αντίθετα, θεωρούν τον φεμινισμό υπεύθυνο για τις σύγχρονες οικογένειες , υποστηρίζοντας ότι η γυναίκα πρέπει να είναι υποταγμένη στον άνδρα και να ζει αποκλειστικά για να τον υπηρετεί.

Πολλές φορές, η ρητορική αυτή συνδέεται με την alt-right κουλτούρα, συνδυάζοντας τις έννοιες της γυναικείας θηλυκότητας - το γνωστό male gaze- και της οικιακής φροντίδας με βαθιά συντηρητικές πεποιθήσεις.

Όσες το ακολουθούν, συχνά χρησιμοποιούν φεμινιστική ρητορική για να δικαιολογήσουν τις επιλογές τους ως έκφραση δυναμισμού, όμως πίσω από αυτή τη μάσκα κρύβεται συχνά εσωτερικευμένος μισογυνισμός.

Το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται όταν αυτό το περιεχόμενο καταναλώνεται άκριτα από ευρύ κοινό, ενισχύοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις που θεωρούσαμε ξεπερασμένες.

Αν και για πολλές υποστηρίκτριες είναι απλώς μια προσωπική έκφραση, η διάχυση τέτοιων ιδεών ενισχύει κοινωνικές αντιλήψεις που περιορίζουν τις γυναίκες και υπονομεύουν τις προοδευτικές αξίες που έχουν κατακτηθεί με αγώνες.

Η μητρότητα , όπως και κάθε άλλος ρόλος που αναλαμβάνει μια γυναίκα, δεν οφείλει να είναι «τέλεια» ή να συμμορφώνεται με κοινωνικές επιταγές. Να είστε αυθεντικές, χωρίς ενοχές, και να στηρίζετε η μία την άλλη – μακριά από ψεύτικα ιδεώδη και υποτιμητικά πρότυπα.

Πηγές: mother.ly , thetimes.com, psychologytoday.com

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved