Μέθοδος Montessori: Γιατί δεν πρέπει να αναγκάζετε τα παιδιά να λένε «συγγνώμη»
Πώς μαθαίνετε στα παιδιά πώς να επανορθώνουν πραγματικά, να βλέπουν τι έκαναν λάθος και να έχουν ενσυναίσθηση για τους άλλους;
Έχετε δει ποτέ ένα παιδί να σπρώχνει κάποιον, να ρίχνει μια ματιά για να δει αν η μαμά το είδε και μετά να φωνάξει «Συγγνώμη!» τραγουδιστά, χωρίς να το εννοεί και να τρέχει μακριά;
Είναι ξεκάθαρο ότι αυτό δεν βοηθάει το τραυματισμένο παιδί, ούτε το παιδί που το έσπρωξε. Τι άλλο όμως μπορείτε να κάνετε; Πώς μαθαίνετε στα παιδιά πώς να επανορθώνουν πραγματικά, να βλέπουν τι έκαναν λάθος και να έχουν ενσυναίσθηση για τους άλλους;
Κι όμως υπάρχει τρόπος να μάθουν τα παιδιά να ζητούν πραγματικά «συγγνώμη».
Αν θέλετε να διδάξετε στα παιδιά σας πώς να επιλύουν τις συγκρούσεις πέρα από το κούφιο «Συγγνώμη», δοκιμάστε αυτήν την απλή διαδικασία που χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι Montessori.
Ως γονιό θα πρέπει να κάνετε ερωτήσεις που θα καθοδηγούν τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους και να μιλήσουν για αυτά. Με εξάσκηση, τα παιδιά θα μάθουν να επιλύουν τα προβλήματα μόνα τους.
Το αντιδραστικό παιδί: Κατανόηση και διαχείριση
1. Χωρίστε τα παιδιά
Εάν η σύγκρουση είναι βίαιη, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να χωρίσετε τα παιδιά, ώστε να μην πληγωθεί κάποιο από αυτά. Κάντε το σταθερά, αλλά χωρίς θυμό . Το να κρατάτε τα συναισθήματά σας μακριά από αυτό το περιστατικό μπορεί να είναι δύσκολο, αλλά με το να κρατάτε μια ουδέτερη στάση βοηθάτε τα παιδιά να αισθάνονται ασφαλή να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους και να είναι ειλικρινείς για αυτό που συνέβη.
Όταν τα παιδιά είναι σχετικά ήρεμα και έχουν τον έλεγχο, είναι έτοιμα να μιλήσουν μεταξύ τους.
2. «Τι συνέβη; Πώς ένιωσες;»
Αρχίστε ρωτώντας κάθε παιδί, τι συνέβη. Έπειτα ρωτήστε τα πώς νιώθουν.
Επαναλάβετε αυτό που θα πει για να βεβαιωθείτε ότι έχετε καταλάβει και ότι θα είναι επίσης ξεκάθαρο και για το άλλο παιδί. «Νιώθεις άσχημα επειδή ο Γιαννάκης είπε ότι θα παίξει μαζί σου και σε έσπρωξε;».
Έπειτα γυρίστε στο άλλο παιδί και δώστε του την ευκαιρία να εξηγήσει τι συνέβη. «Γιαννάκη, νιώθεις άσχημα επειδή ο Κωστάκης σε ακολουθούσε και σε ενοχλούσε;»
6 φράσεις που πρέπει να αποφεύγετε να λέτε στο παιδί σας
3. «Τι θα μπορούσε να έχει γίνει διαφορετικά;»
Αντί να τιμωρήσετε το παιδί σας, ρωτήστε και τα δύο τι θα μπορούσαν να έχουν κάνει διαφορετικά ώστε να αποφύγουν αυτή την κατάσταση. Μπορεί να χρειαστούν μια βοήθεια για τις απαντήσεις τους στην αρχή, γι' αυτό και εσείς μπορείτε να τους δώσετε μερικές εναλλακτικές για να μπορέσουν να αντιδράσουν.
Για παράδειγμα: «Γιαννάκη, το να σπρώχνεις κάποιον δεν είναι καθόλου καλό. Θα μπορούσες να πεις στον Κωστάκη να σταματήσει να σε ακολουθεί ή να έρθεις σε έμενα για βοήθεια, όταν άρχισε να σε ενοχλεί. Κωστάκη, θα μπορούσες να έχεις ρωτήσει τον Γιαννάκη να παίξει μαζί σου από το να τον κυνηγάς !».
Τα παιδιά θα καταλάβουν τι ζητάτε και θα αρχίσουν να το κάνουν μόνα τους.
3. Τι θα τα κάνει να νιώσουν καλύτερα
Πολλές φορές τα παιδιά ηρεμούν μετά από μια συζήτηση. Κάποιες φορές όμως, κάποιο μπορεί να παραμείνει ταραγμένο. Μπορείτε να ρωτήσετε, « Τι θα σας κάνει να νιώσετε καλύτερα;»
Τα παιδιά συνήθως ζητούν μια αγκαλιά ή να πιούν νερό ή να βάλουν πάγο αν έχουν τραυματιστεί . Αυτά βοηθούν και τα δύο παιδιά να αισθανθούν καλύτερα.
Αυτή η διαδικασία ονομάζεται «Περνώ το μήνυμα» - Νιώθω... όταν εσύ... και θέλω... - πρόκειται για μια απλή φόρμουλα που βοηθά τα παιδιά να εστιάζουν στο εγώ τους, στα συναισθήματά τους και στο πώς νιώθουν.
Οι φράσεις που κάθε παιδί θέλει ν’ ακούει από τους γονείς του
4. Τιμωρία και συνέπειες
Θα παρατηρήσατε ότι στις παραπάνω συμβουλές δεν υπήρξε καμία αναφορά σε κάποια τιμωρία ή συνέπεια . Η Μοντεσσοριανή μέθοδος εστιάζει στις φυσικές συνέπειες από την τιμωρία. Συχνά, δεν θα χρειάζεται να υπάρχουν συνέπειες εκεί έξω γιατί τα παιδιά θα μάθουν να διαχειρίζονται τέτοιες καταστάσεις και να τις επιλύουν μόνα τους. Αν όμως, κάποιο παιδί συμπεριφέρεται άσχημα ή συνεχίζει να σπάει τους κανόνες , θα υπάρξει η ανάγκη για κάποιες εναλλακτικές συνέπειες.
Για παράδειγμα: «Γιαννάκη, είναι η δεύτερη φορά που χτυπάς κάποιον στην παιδική χαρά σήμερα. Δεν μπορώ να σε εμπιστευτώ. Θα πρέπει να μείνεις μαζί μου για να είσαι ασφαλής!».
5. Τι γίνεται με τη «συγγνώμη»;
Οι εκπαιδευτικοί της μεθόδου Montessori δεν αναγκάζουν τα παιδιά να ζητήσουν συγγνώμη, αλλά βοηθούν το παιδί να μάθει να απολογείται όταν πραγματικά λυπάται για κάτι. Αντί να αναγκάσετε το παιδί σας να ζητήσει συγγνώμη, βοηθήστε τα να μάθουν να το λένε φυσικά και όχι για να αποφύγουν τις συνέπειες.
Ζητήστε συγγνώμη εσείς από εκείνα όταν κάνετε κάτι λάθος ή από τον σύζυγό σας αν χρειαστεί, μπροστά στα παιδιά. Δείχνοντάς τους τον σωστό τρόπο να το κάνουν θα μάθουν με τον καιρό να ζητούν ειλικρινά συγγνώμη μόνα τους.
Πηγή: mother.ly
Πρώτη δημοσίευση 21/06/2023