Παιδί 3-4 ετών: Στάδια ανάπτυξης λόγου και ομιλίας

Όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά μεταξύ τους και το κάθε ένα έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

Bigstock

Τι μπορεί και πρέπει να κάνει ένα παιδί έως 4 ετών.

Τα παιδιά ξεδιπλώνουν τις γλωσσικές τους ικανότητες χρόνο με τον χρόνο. Δεν έχουν όμως τους ίδιους ρυθμούς ενώ υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την ανάπτυξη λόγου και ομιλίας.

Τα στάδια ανάπτυξης που περιγράφονται βασίζονται στο μέσο όρο. Γι' αυτό και ο Σύλλογος Επιστημόνων Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών Ελλάδος (Σ.Ε.Λ.Λ.Ε.) τονίζει ότι δεν θα πρέπει να ανησυχούν οι γονείς εάν το μωρό τους αποκλίνει από αυτόν το μέσο όρο.

Εάν όμως παρατηρήσετε κάτι ανησυχητικό στην ανάπτυξή του, επικοινωνήστε με την/τον παιδίατρό σας ο οποίος θα σας κατευθύνει για το τι πρέπει να κάνετε.

Αναπτυξιακά ορόσημα παιδιού 3 – 4 ετών

  • Καταλαβαίνει τη λειτουργία των αντικειμένων.
  • Καταλαβαίνει διαφορές στις έννοιες (σταματώ – ξεκινώ, μέσα – έξω, μικρό – μεγάλο).
  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 2 και 3 μέρη
    Ρωτάει και απαντάει σε απλές ερωτήσεις (ποιος, τι, που, γιατί).
  • Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητά λεπτομέρειες στις απαντήσεις.
  • Χρησιμοποιεί την ομιλία για να εκφράσει συναισθήματα .
  • Χρησιμοποιεί 4 με 5 λέξεις στις προτάσεις.
  • Αναγνωρίζει αντικείμενα με το όνομά τους.

5 εύκολοι τρόποι για να βοηθήσετε τo νήπιό σας να μάθει νέες λέξεις

  • Χειρίζεται επιδέξια τους ενήλικες και παρατηρεί.
  • Χρησιμοποιεί ουσιαστικά και ρήματα πιο συχνά.
  • Έχει αίσθηση του παρελθόντος και του μέλλοντος.
  • Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200 – 2000 λέξεων.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800 – 1500 λέξεων.
  • Ο λόγος είναι 80% καταληπτός.
  • Η γραμματική βελτιώνεται αν και κάποια λάθη επιμένουν.

Παιδικός εγκέφαλος: 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για την ανάπτυξή του

Μέχρι ποια ηλικία θεωρείται ένα παιδί νήπιο;

  • Κατάλληλη χρήση του «είμαι» και «είναι» στις προτάσεις .
  • Βάζει δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά.
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις.
  • Συνεπής χρήση ομαλού πληθυντικού, κτητικών αντωνυμιών και ρημάτων αορίστου.
  • Αναγνωρίζει και ονοματίζει βασικά χρώματα και σχήματα. Μπορεί να ξεχωρίζει και να ονομάζει χρώματα όπως κόκκινο, μπλε , κίτρινο, καθώς και βασικά σχήματα όπως κύκλους και τετράγωνα.
  • Μετρά μέχρι το 5 ή το 10.
  • Αναγνωρίζει την ομοιότητα και τη διαφορά μεταξύ αντικειμένων.
  • Αφηγείται απλές και σύντομες ιστορίες ή ανακαλεί γεγονότα από την καθημερινότητά του.
  • Χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να δημιουργήσει ιστορίες και καταστάσεις μέσα από το παιχνίδι με αντικείμενα και κούκλες.
  • Ακολουθεί κανόνες σε απλά ομαδικά παιχνίδια.
  • Κατανοεί και χρησιμοποιεί τις προσωπικές αντωνυμίες.

Καθυστέρηση λόγου και ομιλίας σε παιδιά: 5 συχνά αίτια

Μήπως είσαι «γονιός-ελικόπτερο»; Τα 4 σημάδια

  • Μπορεί να αναγνωρίζει και να αντιδρά στα συναισθήματα των άλλων, κατανοώντας πότε κάποιος είναι χαρούμενος, λυπημένος , θυμωμένος ή φοβισμένος.
  • Συμμετέχει σε φανταστικό παιχνίδι ρόλων. Δημιουργεί καταστάσεις όπου υποδύεται ρόλους, όπως «γονιός», «δάσκαλος», «γιατρός» ή «ήρωας».
  • Γνωρίζει και λέει το όνομά του και την ηλικία του.
  • Κατανοεί απλές έννοιες του χρόνου, όπως «σήμερα», «χθες», «αύριο» και την αλληλουχία των γεγονότων.
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις όπως «Θέλω να πάω στο πάρκο και να παίξω με τους φίλους μου».
  • Ενσωματώνει τις προθέσεις στις προτάσεις του, όπως «πάνω», «κάτω», «δίπλα », «ανάμεσα» για να περιγράψει τη θέση αντικειμένων.

Πρώτη δημοσίευση

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved